تبیین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های جدید رشته‌های ورزشی در دانشگاه‌ها

۰۳ دی
0

چهارمین نشست شورای هماهنگی مراکز آموزشی و پژوهشی ورزش کشور امروز سوم دی‌ ماه با حضور رییس پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی و رؤسای دانشکده‌های تربیت‌ بدنی سراسر کشور با بررسی مسائل و چالش‌های مختلف آموزش عالی در حوزه ورزش و تبیین آخرین برنامه‌ها و سیاست‌های این بخش، در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر غلامحسین خواجه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست با اشاره به سابقه تاریخی این دانشگاه و اوج درخشش علمی آن در گذشته‌های دور، اظهار کرد: در دوران معاصر نیز دانشگاه شهید چمران یکی از دانشگاه‌های باسابقه در کشور است که امسال آیین بزرگداشت شصتمین سالگرد تأسیس آن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت این دانشگاه در دوره معاصر با تأسیس دانشکده کشاورزی در سال ۱۳۳۴ آغاز شد، افزود: به دنبال آن دانشکده پزشکی در سال ۱۳۳۶ و به همین ترتیب دانشکده‌های دیگر راه‌اندازی شدند دانشکده تربیت‌ بدنی دانشگاه نیز با نزدیک به ۴۰ سال قدمت پیش از انقلاب و در سال ۱۳۵۶ راه‌اندازی شد.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۱۴ دانشکده و حدود ۹ مرکز تحقیقاتی فعال دارد و بیش از ۶۰۰ عضو هیأت علمی و ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکترای تخصصی در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

خواجه افزود: از مجموع ۱۷ هزار دانشجوی دانشگاه حدود پنج هزار نفر در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد نیز بیش از ۱۵۰۰ نفر در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

وی اظهار داشت: دانشگاه شهید چمران به‌عنوان بزرگترین دانشگاه جامع جنوب غرب کشور همواره محور توسعه آموزش عالی در منطقه جنوب غرب بوده و هست که در گذشته استان‌های دیگری را نیز حمایت و پشتیبانی می‌کرد به‌ طور مثال دانشگاه لرستان زمانی شاخه دانشگاه شهید چمران محسوب می‌شد که بعدها مستقل شد.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه این دانشگاه تقریباً توانسته به وظایف خود به‌عنوان محور توسعه آموزش عالی در استان عمل کند، خاطرنشان کرد: پنج دانشگاه که به‌عنوان شاخه‌های دانشگاه شهید چمران در مناطق مختلف استان فعالیت می‌کردند، اکنون به دانشگاه‌های مستقل در خرمشهر، دزفول، بهبهان، هویزه و ملاثانی(رامین) تبدیل ‌شده‌اند و البته همچنان دانشگاه شهید چمران در بسیاری از امور این دانشگاه‌ها را حمایت و پشتیبانی می‌کند.

خواجه همچنین به مراکز آموزش عالی وابسته به این دانشگاه در شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دانشکده هنر معماری در شوشتر به‌ عنوان یکی از دانشکده‌های دانشگاه فعالیت می‌کند اخیراً نیز در حال راه‌اندازی دانشکده باستان‌شناسی در شوش هستیم. همچنین در آینده نزدیک شعبه‌ای از دانشگاه هنر در آبادان تأسیس خواهد شد. دانشگاه شهید چمران توانسته آموزش عالی را در سطح استان گسترش دهد و همچنان پشتیبان این مراکز آموزش عالی باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه در دوارن هشت سال جنگ تحمیلی مرکز پشتیبانی و استقرار رزمندگان دفاع مقدس در منطقه بود‏، افزود: البته این امر برای دانشگاه مایه افتخار است که توانست در دوران جنگ به وظیفه خود در پشتیبانی و حمایت از جبهه‌های نبرد عمل کند؛ دانشکده تربیت‌ بدنی نیز سال‌ها در اختیار نیروهای رزمنده بود و حتی پس از جنگ نیز مدتی در اختیار رزمندگان قرار داشت اما در این دوران آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های دانشگاه وارد آمد و فاصله زیادی بین دانشگاه شهید چمران و دانشگاه‌های همتراز آن ایجاد شد.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: متأسفانه پس از جنگ نیز آن‌گونه که باید و شاید فرصت‌های از دست‌ رفته دانشگاه جبران نشد و به آن میزان که باید از دانشگاه حمایت نشد به همین دلیل اکنون زیرساخت‌های دانشگاه با مشکلات بسیاری مواجه است و نتوانسته‌ایم عقب‌افتادگی‌های گذشته را آن‌گونه که باید جبران کنیم.

خواجه، دانشکده تربیت‌ بدنی را یکی از دانشکده‌های قدیمی دانشگاه شهید چمران با امکانات و توانمندی‌های بسیار خوب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر در حال احداث ساختمان جدید این دانشکده با بیش از ۸ هزار مترمربع زیربنا هستیم که امیدواریم با تکمیل آن بتوانیم بیش‌ از پیش رشته‌ها و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی حوزه ورزش را گسترش دهیم.

وی رشته‌های ورزشی را موردنیاز آحاد جامعه دانست و تصریح کرد: رشته‌های ورزشی می‌توانند از نظر روحی و جسمی به اقشار مختلف جامعه کمک مؤثری کنند به همین دلیل به هر میزان که دانشکده و رشته‌های تربیت‌ بدنی را توسعه دهیم و بر آ‌ن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، ضرر نکرده‌ایم زیرا این کار به نفع مردم و کشور است.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با ابراز امیدواری از این‌ که حاصل این نشست توسعه کمی و کیفی رشته‌های ورزشی در سراسر کشور باشد، افزود: امیدواریم دانشکده تربیت‌ بدنی دانشگاه شهید چمران نیز با همکاری پژوهشگاه و ارتباط تنگاتنگ با دانشکده‌های تربیت‌ بدنی سراسر کشور در ایفای نقش ارزنده و مفید خود در این منطقه مستعد که در رشته‌های مختلف ورزشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، توفیق بیشتری داشته باشد.

خواجه همچنین دانشکده تربیت‌ بدنی را دارای نقش برجسته و مهم در ارتقاء سلامت جامعه و تربیت قهرمانان ملی و بین‌المللی دانست و خاطرنشان کرد: امیدوارم بیش‌ از پیش به این بخش توجه شده و در آینده شاهد ارتقاء هر چه بیشتر علوم ورزشی در همه زمینه‌ها باشیم همچنین این نشست زمینه تقویت و توسعه همکاری‌های در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی ورزش را فراهم کند و رشد و تعالی ورزش کشور را به دنبال داشته باشد.

همچنین در این نشست دکتر رضا قره‌خانلو رییس پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به اهداف برگزاری این نشست در راستای ایجاد همدلی و همفکری و مشارکت بیشتر برای رفع مشکلات متعدد در رشته‌های تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی و همچنین کمک به رشد و توسعه ورزش کشور، اظهار کرد: خوزستان دارای استعدادهای فراوان و دانشکده قدیمی تربیت‌ بدنی است پژوهشگاه آمادگی دارد در حد توان در همه زمینه‌ها و به‌طور مشخص در ارتباط با طرح ملی فعالیت بدنی ایرانیان و همچنین طرح ملی فعالیت‌های ورزشی زنان با رویکرد توسعه ورزشی زنان با دانشگاه شهید چمران اهواز همکاری کند.

وی افزود: در طرح ملی فعالیت بدنی ایرانیان ۱۲ دانشگاه مشارکت می‌کنند که دانشگاه شهید چمران یکی از این ۱۲ دانشگاه است همچنین طرح ملی توسعه ورزش زنان با محوریت دانشگاه‌های الزهرا و شهید چمران اهواز و مشارکت دیگر دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود تا به‌ صورت عملیاتی در زمینه‌های مختلف ورزش فعالیت کنیم.

رییس پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران با تأکید بر لزوم هم‌افزایی امکانات و فرصت‌ها، یک نکته مهم در خصوص دانشگاه شهید چمران را ارتباطات خوب آن با کشور عراق و دانشگاه بصره عنوان کرد و گفت: پژوهشگاه می‌تواند در زمینهٔ توسعه همکاری‌ها با عراق در کنار دانشگاه شهید چمران فعالیت و همکاری کند.

قره خانلو در بخش دیگری از این نشست هدف اصلی از این جلسه را توسعه رشته علوم ورزشی در راستای خدمت به جامعه عنوان کرد و در خصوص اشکالات رشته تربیت‌ بدنی گفت: اشکال ورودی‌ها در آزمون نیست بلکه معتقدم این اشکالات بسیار کلی‌تر است. باید از نمایندگان شورا در کمیته برنامه‌ریزی و دفتر گسترش درخواست کنیم در این جلسات حضور داشته باشند همچنین مشارکت دانشکده‌ها در فرآیند تدوین رشته در بعد توسعه کمی و کیفی بسیار مهم است.

وی هدف اصلی از دوره‌های کارشناسی را تعمیق مفاهیم و مبانی اصلی دانست و گفت: دوره کارشناسی یک دوره اشتغال نیست وزارت علوم نیز اعلام کرده است که در دوران کنونی دوره لیسانس به‌عنوان دوره پیکار با بی‌سوادی مطرح می‌شود و برای آن‌ که یک دانش‌آموخته کارشناسی بتواند فرصت اشتغال داشته باشد باید رابط‌هایی ایجاد و طرح اصلی این دوره مشخص شود.

رییس پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران با بیان اینکه معتقدم هدف اصلی از این رشته فعالیت بدنی و توجه به مباحث انسانی است، تصریح کرد: مفهوم اصلی در دوره کارشناسی این رشته، ورزش و فعالیت بدنی و در وهله دوم مسائل انسانی است باید بدانیم که رشته ما یک‌ رشته بی‌هویت و بی‌فلسفه است و کسی نیست که از آن دفاع کند به همین دلیل توجه به مسائل روانشناسی، رفتارشناسی و حوزه علوم انسانی در تربیت‌ بدنی حائز اهمیت است.

قره‌خانلو انعطاف در برنامه درسی این رشته را بسیار مهم خواند و گفت: باید نیازهای منطقه‌ای در تدوین این برنامه لحاظ شود همچنین روزآمدی با توجه به مطرح‌ بودن مباحثی همچون کارآفرینی، فناوری، کاربردی‌ بودن و بین‌المللی‌ بودن در کشور حائز اهمیت است. اکنون در علم دنیای شناوری وجود دارد بنابراین گمان می‌کنم دوره کارشناسی حتی طی ۳ یا ۵ سال آینده دوباره تغییر می‌کند.

وی همچنین در موضوع کیفیت و اجرا، سهم دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی را در ارتقا وضعیت این رشته در سطح کشور مهم دانست.

رییس پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به موضوع هدفمندی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و تأکید مسؤولان بر پژوهش کاربردی، بیان کرد: اکنون همه بر لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی اذعان دارند و نیاز به پژوهش مورد تأکید است اما از سوی دیگر یک جریان پژوهش در کشور وجود دارد که میلیاردها تومان پول در آن هزینه می‌شود و آن رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی است اما حاصل آن مشخص نیست.

قره‌خانلو با بیان اینکه صورت‌ مسئله بسیار ساده اما گم است، تصریح کرد: اکنون دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکتری مشکلات علمی دنیا را حل می‌کنند اما یک‌زمانی گفته می‌شد که پایان‌نامه کارشناسی ارشد تنها یک تمرین است در حالی‌ که این‌طور نیست بنابراین هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و تعریف هدف از آن بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر لزوم تعریف هدفمندسازی در سه حوزه کاربردی‌ بودن، حرکت در لبه‌های دانش و توسعه کشور اظهار کرد: معتقدم سیاست‌گذاران کلان کشور اساتید دانشگاه را به‌ نوعی در این موضوع بلاتکلیف نگه‌ داشته‌اند زیرا نمی‌دانیم که آیا باید به سراغ نوشتن مقالات ISI برویم یا حل معضلات کشور را مدنظر قرار دهیم. من این موضوع را به مسؤولان وزارتخانه نیز انعکاس دادم که پاسخ روشنی داده نشد.

رییس پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران همچنین با بیان اینکه اساتید رشته‌های تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی باید صاحب مکتب شوند، خاطرنشان کرد: چند نفر را می‌شناسیم که به‌ صورت هدفمند روی یک پروژه مشخص ۲۰ ساله کار می‌کنند هم اکنون اساتید در هر زمینه‌ای وارد می‌شوند که این به‌هیچ‌وجه درست نیست. بنابراین اولین مشکل این است که اساتید برنامه جامعی ندارند و به همین دلیل به هر موضوع ورود می‌کنند. خطای بزرگ دیگری که اتفاق افتاده این است که پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی برنامه‌ محور و بر اساس رویکرد تخصصی استاد راهنما نیست.

وی هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها را از نظر مادی نیز به نفع اساتید دانست و گفت: پژوهشگاه در هفته پژوهش حضور موفقی در نمایشگاه داشت به‌طوری‌ که بین ۳۵۰ غرفه به‌عنوان غرفه برتر معرفی شد از سوی دیگر این پژوهشگاه طرح‌های ملی را در هفته پژوهش منعقد کرد که یکی از این طرح‌ها با ۱۲ معاون پژوهشی دانشگاه‌ها بوده است همچنین انعقاد دو طرح با جهاد دانشگاهی و آموزش‌ و پرورش از دیگر طرح‌های در دست اجراست.

رییس پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران با بیان اینکه باید طرح‌های مشارکتی بر مبنای خلاقیت افزایش یابد و فعالیت‌های پژوهشی هدفمند شود، اظهار کرد: در حال حاضر اساتید دانشکده‌های تربیت‌ بدنی و محققان این حوزه می‌توانند از تسهیلات دو، سه صندوق پژوهش و فناوری استفاده کنند اکنون حدود ۷۰۰، ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه پژوهش و فناوری قابل تخصیص است اما راهکار آن تأسیس شرکت‌های دانش‌ بنیان است همچنین صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست‌ جمهوری و بنیاد علم ایران نیز می‌توانند از طرح‌های پژوهشی حمایت مالی کنند، تنها باید رساله‌ها را طوری تعریف کنیم که به این ظرفیت‌های ملی مرتبط شوند.

وی همچنین از آمادگی پژوهشگاه برای توسعه ارتباطات بین‌المللی به‌خصوص با کشور عراق خبر داد و گفت: پژوهشگاه می‌تواند حلقه رابط در ایجاد و توسعه این روابط باشد در حال حاضر نیز فعالیت‌هایی در این بخش در حال انجام است. بانک اطلاعاتی رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها نیز باید تشکیل شود زیرا در حال راه‌اندازی نظام علم‌سنجی در پژوهشگاه هستیم که دانشکده‌ها باید در این خصوص فعال‌تر شوند.

رییس پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران افزود: نظام داوری رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها باید در راستای کیفی و هدفمندشدن رشته تغییر کند؛ اکنون بعضی از اساتید ازنظر تعداد رساله، پایان‌نامه و فعالیت‌های آموزشی به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گویا “مسافرکشی علمی” به راه انداخته‌اند. همچنین کمیته اخلاق در پژوهش در پژوهشگاه راه‌اندازی شده است.

همچنین در این نشست دکتر رضا رجبی دبیر کمیته برنامه‌ریزی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران نکته محوری در سخنان رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه را نگرانی از وضعیت این رشته عنوان کرد و گفت: همه نگران وضعیت این رشته در سطح کشور هستند و نقطه نظرات نیز در راستای تعریف هویت این رشته مطرح‌ شده است.

وی محور اساسی کمیته برنامه‌ریزی در این دوره را مشارکت همه‌ جانبه دانشگاه‌های سراسر کشور دانست و بیان کرد: با توجه به این موضوع سه حلقه فعالیتی تعریف شد که در حلقه اول ۹ دانشگاه بر اساس ملاک‌ها و معیارهای مشخص تعیین شدند حلقه دوم کارگروه‌هایی هستند که در این کارگروه‌ها یک نفر از اعضای کمیته اصلی نیز حضور دارد.

رجبی حلقه سوم را مشارکت همه‌جانبه دانشکده‌های تربیت‌ بدنی و مراکز مختلف مشتری فعالیت‌های ورزشی عنوان و تصریح کرد: کارگروه‌ها شامل کارگروه‌های حرکات اصلاحی، فیزیولوژی، تربیت‌ بدنی عمومی، کارشناسی، روانشناسی و رفتارشناسی، مدیریت ورزشی، بیومکانیک و رشته‌های نوین (جامعه‌شناسی فلسفه) است.

وی یکی از موضوعات اساسی را داشتن یک نقشه مشخص برای این رشته و ترسیم چشم‌اندازها و اهداف آن دانست و افزود: متولی این امر می‌تواند پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی باشد موضوع دوم لزوم ایجاد هماهنگی بین سازمان‌های مختلف مشتری ارائه خدمات ورزشی است. همچنین اکنون موضوع سازمان نظام ورزش مطرح‌ شده است که حتماً باید پیگیری شود در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان به‌طور مشخص متولی این طرح و در حال پیگیری آن است.

دبیر کمیته برنامه‌ریزی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران با بیان اینکه بسیاری از اوقات برنامه اشکال ندارد بلکه اشکال به اجرا برمی‌گردد، بر ضرورت نظارت بر عملکرد دانشکده‌های تربیت‌ بدنی تأکید کرد و گفت: همچنین دروس عملی و مبانی این رشته باید احیا و در خصوص دروس کارگاهی، کارورزی و یا پروژه‌ای پیش‌بینی لازم در دوره کارشناسی انجام شود. موضوع جاذبه‌ بخشی به تدریس در دوره‌های کارشناسی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رجبی به لزوم کاربردی‌ شدن تحقیقات دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: اکنون مسؤولان عنوان می‌کنند که تنها ۱۰ درصد پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی است؛ بر اساس یک بررسی در حیطه رشته‌های علوم ورزشی بر مبنای ادعای محققان مشخص شد که ۲۵٫۴ درصد کارهای دانشگاهی در حوزه تربیت‌ بدنی “کاربردی” عنوان شده است اما اگر تعریف کاربردی‌ بودن را رفع یک نیاز کشور و سفارش‌محوری بدانیم، آنگاه می‌بینیم این آمار نیز درست نیست و ممکن است که بسیاری از پژوهش‌های کاربردی که در دانشگاه انجام می‌شود به مشتری اصلی نرسد بنابراین به مراکزی در دانشگاه‌ها برای تبدیل این پژوهش‌ها به ثروت نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا کارگروهی در پژوهشگاه با هدف سیاستگذاری و مدیریت پروژه‌های ملی به‌ منظور هدفمندی پایان‌نامه‌ها ایجاد شد، اظهار کرد: جلسات متعددی در این کارگروه برگزار و مسائل مختلفی به بحث و بررسی گذاشته شد؛ بعضی از راهکارها عملیاتی شده و بعضی نیز در حد ایده و نظر است. در خصوص راهکارهای عملیاتی، بعضی طرح‌های ملی در اولویت‌های پژوهشگاه تعریف شد. بهترین بازوی اجرایی پژوهشگاه در اجرای این طرح‌ها دانشکده‌های تربیت‌ بدنی می‌توانند باشند به همین دلیل این طرح‌ها میان دانشکده‌های مختلف توزیع شد.

دبیر کمیته برنامه‌ریزی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران افزود: البته در این طرح‌ها هدف این نیست که یک طرح ملی از ابتدا تا انتها توسط یک استاد انجام شود بلکه موضوع اساسی این بود که هم اساتید بیشتری در دانشگاه‌ها درگیر شوند و هم این پژوهش‌ها به‌طور خاص به‌عنوان بخشی از کار رساله و پایان‌نامه دانشجویان تحصیلی تکمیلی تعریف شود. در این راستا دو طرح ملی فعالیت بدنی ایرانیان و تدوین نرم ملی آمادگی جسمانی ایرانیان تعریف شد.

رجبی تصریح کرد: در طرح تدوین نرم ملی آمادگی جسمانی ایرانیان ۱۲ دانشگاه مشارکت داده شدند اما کارها با درگیر کردن دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود به همین دلیل در این طرح حداقل ۲۴ دانشجو به‌جای انجام یک کار آرشیوی به‌عنوان رساله خود در یک طرح ملی مشارکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: طرح ملی فعالیت بدنی ایرانیان نیز با رویکرد استانداردسازی و هنجاریابی ابزارهای سنجش رشد مهارت‌های حرکتی و مشارکت پنج دانشگاه اجرا می‌شود که این طرح به‌ طور خاص در زمینهٔ رفتار حرکتی است و پیش‌بینی می‌کنیم در این طرح نیز حداقل ۳۰ دانشجو درگیر شوند.

دبیر کمیته برنامه‌ریزی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به انعقاد قرارداد طرح ملی ارزیابی وضعیت بدنی ایرانیان در هفته پژوهش میان پژوهشگاه و ۱۲ دانشگاه دیگر، اظهار کرد: با توجه به اینکه مشارکت اساتید در طرح‌های ارائه‌ شده از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه برای آن‌ها امتیاز ارتقا به همراه دارد، این طرح با معاونان پژوهشی این دانشگاه‌ها امضا شد که برای ورود اساتید به این عرصه جذابیت ایجاد شود.

وی راهکارهای عملیاتی نشدن را پذیرش دانشجوی فرصت مطالعاتی، پذیرش دانشجوی مشترک با دانشکده‌ها و تعیین ملاک و معیار برای اعطای پژوهانه و حمایت مالی پژوهشگاه از طرح‌های اساتید عنوان کرد.

همچنین دکتر حمید محبی عضو پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران در خصوص سیاست‌های راهبردی برنامه‌های آموزشی و تغییرات در برنامه‌های مقطع کارشناسی علوم ورزشی، گفت: با توجه به نشست قبلی و تشکیل این شورا و تعیین هیأت مدیره در نشست قبلی این مسؤولیت به هیأت مدیره واگذار شد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این نشست به توسعه رشته‌های تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی در کشور و رفع چالش‌های موجود با بهره‌گیری از همفکری و هم‌اندیشی و شناسایی ظرفیت‌های بخش‌های مختلف کشور منتهی شود، خاطرنشان کرد: لازم است استانداردهای لازم در ارتباط با رشد تربیت‌ بدنی در مراکز آموزشی و پژوهشی کشور تدوین و مشخص شود رشته تربیت‌ بدنی یک‌ رشته جوان است که باید برای توسعه آن تلاش‌های بیشتری باید انجام شود.

عضو پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی با عضویت دانشگاه‌های تربیت مدرس، زنجان، فردوسی مشهد، خوارزمی و گیلان اظهار کرد: مقرر شده بود که پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و کمیته برنامه‌ریزی علوم ورزشی جزو اعضای این هیأت مدیره باشند پس‌ از آن نیز اولین جلسه هیأت مدیره در دانشگاه خوارزمی در ۲۵ شهریور امسال تشکیل و موضوعاتی در خصوص ساختار و تشکیلات هیأت مدیره و شورای هماهنگی بررسی شد.

محبی خاطرنشان کرد: در این راستا قرار شد دبیرخانه دائمی این شورا در پژوهشگاه تربیت‌ بدنی تشکیل شود که دکتر کاشی مسؤولیت آن را به عهده دارد همچنین قرار شد که در خصوص مسائل اجرایی شورای هماهنگی هر سال دو نوبت تشکیل جلسه دهد و هیأت مدیره نیز به‌ صورت ماهانه جلساتی برگزار کند. تصمیم دیگر این بود که به اعضای هیأت مدیره عضوی از مسؤولان اجرایی در حوزه وزارتخانه (دفتر توسعه رشته و دفتر برنامه‌ریزی) اضافه شود.

وی یکی از مسائل و چالش‌های رشته تربیت‌ بدنی را سیاست‌های مربوط به وضعیت تغییرات در برنامه‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی عنوان کرد و گفت: در پنج سال گذشته برنامه‌ای در خصوص این رشته ابلاغ و اجرا شد که مجددأ در حال تغییر است دانشکده‌ها باید نسبت به این سیاستگذاری‌ها و تغییرات احتمالی در برنامه‌های آموزشی اطلاع داشته باشند.

عضو پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به لزوم ساماندهی مسائل تحقیقاتی اظهار کرد: موضوعات متعددی در این حوزه از قبیل مشارکت‌های بین دانشگاهی مطرح است همچنین یکی از مسائل چالش‌برانگیز ساماندهی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی است.

محبی ادامه داد: موضوع دیگر که در هیأت مدیره مطرح و مورد بحث قرار گرفت آزمون‌های عملی و واحدهای عمومی تربیت‌ بدنی در دانشگاه‌ها بود که این موضوع نیز از چالش‌های این رشته است و در حال حاضر نظرات مختلفی در این بخش وجود دارد به‌ طوری‌ که گروهی کاملاً با اجرای واحدهای عملی به صورت فعلی مخالف هستند. نتیجه تحقیقات در دوره قبل در دفتر برنامه‌ریزی وزارت منجر به تعیین افزایش ضریب حقوق تدریس در کلاس‌های عمومی به میزان ۱٫۷۵ شد درحالی‌ که ضریب درس‌های تخصصی پایین‌تر است.

وی همچنین سرفصل‌های جلسه بعدی هیأت مدیره را بررسی شیوه‌های پذیرش دانشجو در رشته تربی ت‌بدنی در دوره‌های مختلف و برنامه‌ محوری دانشکده‌ها و گروه‌های تربیت‌ بدنی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌ها سند راهبردی تنظیم و به وزارتخانه ابلاغ ‌شده است که بر اساس آن دانشگاه‌ها وظایف و مأموریت‌های خود را دنبال می‌کنند اما آیا دانشکده‌های تربیت‌ بدنی نیز در راستای این سیاست‌ها برنامه‌های مشخصی را پیگیری می‌کنند؟ چه موضوعات یا اولویت‌هایی در دانشکده‌های تربیت‌ بدنی وجود دارد؟ موضوع دیگر در هیأت مدیره نظارت بر عملکرد دانشکده‌ها و گروه‌های تربیت‌ بدنی است که بیشتر بحث کیفیت موردنظر است.

به گزارش ایسنا، در این نشست بر لزوم توجه به ایجاد مهارت در دانشجویان رشته‌های تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی در قالب واحدهای کارآموزی و یا کارورزی در سازمان‌های مشتری برای ایجاد بازار کار واقعی برای این دانشجویان تأکید و همچنین لزوم استفاده از پتانسیل‌های نقشه جامع ورزش کشور برای هدف گذاری‌های کلان این حوزه مطرح شد. توجه به دو بعد عملی و علمی در رشته‌های تربیت‌ بدنی و ایجاد انگیزه برای دانشجویان این رشته در جهت بروز کارکردهای آن در جامعه، انعطاف‌پذیری برنامه درسی این رشته‌ها متناسب با نیازهای منطقه‌ای، تعیین دانشگاه‌های محور و قطب‌های علمی برای تعریف نیازهای هر منطقه و برنامه‌ریزی حوزه ورزش از دیگر مباحث مطرح‌ شده در این نشست بود.

تعیین سیستم نظارت بر عملکرد دانشکده‌های تربیت‌بدنی، توجه به جنبه‌های انسانی و روانی این رشته‌ها و جاذبه‌بخشی به تدریس در دوره‌های کارشناسی، توسعه ارتباطات با وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف، لحاظ حداقل مدرک تحصیلی دانشگاهی در ارائه کارت‌های مربی‌گری، پژوهش‌محوری در برنامه‌ریزی‌ها، مشارکت دانشگاه‌ها در تدوین برنامه درسی، برنامه‌ریزی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته، امکان استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی پژوهشگاه برای دانشگاه‌ها و ایجاد کمیته رسیدگی به تخلفات پژوهشی از دیگر محورهای موردبحث در این نشست بود.

همچنین در این نشست تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران و دانشگاه شهید چمران اهواز امضا شد.

انتهای پیام

Source Article from http://isna.ir/fa/news/94100301792/تبیین-برنامه-ها-و-سیاست-گذاری-های-جدید-رشته-های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code