آلبومی از زیباترین تصاویر نجومی ۲۰۱۵

۰۷ دی
0

انسان، امسال به نقاط عطف و اکتشافات بسیار جالبی در فضا دست یافت که بینش عظیمی در مورد اسرار جهان بیکران ارائه کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در روزهای پایانی سال ۲۰۱۵ مجله تایمز برخی از این رویدادهای جالب را انتخاب کرده که زیبایی‌های فضا را به نمایش گذاشته‌اند.

ستاره فراری

ستاره ولف رایه WR 124 در تصویر ۱ که اکنون به یک سحابی خیره‌کننده تبدیل شده، بسیار داغ و درخشان است و با سرعت بالایی -۲۰۰ کیلومتر بر ثانیه – در فضا حرکت می‌کند.

جت‌های سوسو زننده

تصویر ۲ به نمایش جزئیاتی از درون بالهای سحابی PN M2-9 (جت دوقلو) پرداخته است. این جتها توسط هسته ستاره‌ای در مرکز سحابی منتشر می‌شود که در حال مرگ است اما شکل عجیب آن‌ها به دلیل جفت دوم این ستاره است. با گردش این دو ستاره به دور هم، جریان سحابی در حال گسترش شکل می‌گیرد.

عواقب پس از تصادم

کهکشان مارپیچی NGC 428 در پی تصادمی با کهکشان دیگر بطور کامل از شکل اولیه خارج شد و همه ساختار آن به هم ریخت. در تصویر ۳ هابل از این کهکشان، بخشهای صورتی رنگ شامل مناطق شکل‌گیری ستاره هستند که با بسته‌های گاز ایجاد شده توسط دو کهکشان بوجود آمده‌اند.

تالاب درخشان

تصویر ۴ سحابی تالاب که به مسیه ۸ نیز معروف است، با جزئیات بیش از پیش به نمایش این جسم زیبای کهکشانی پرداخته است. در مرکز سحابی، شکل‌گیری ستارگان و بادهای ستاره‌ای باعث ایجاد اشکالی در غبار تاریک شده است.

نگاهی دزدانه به قمر تیتان

قمر تیتان که بزرگترین قمر سیاره زحل است، از جوی مه‌آلود برخوردار بوده که مشاهده سطح آن‌ها را در طیف مرئی مشکل ساخته است. تصاویر ترکیبی از سطح توسط طیف‌سنج نزدیک مادون قرمز کاوشگر کاسینی ثبت شده‌اند که می‌تواند به داخل ابرها نفوذ کند. (تصویر ۵)

فرصت سلام می‌رساند!

کاوشگر کنجکاوی بخوبی به کار خود ادامه می‌دهد اما سال ۲۰۱۵، یازدهمین سال حضور کاوشگر فرصت در مریخ بود که همچنان در این سیاره به کار خود ادامه می‌دهد. در تصویر ۶،‌ بازوی رباتیک فرصت در حال بررسی شکل یک سنگ به نمایش درآمده است.

مانگالیان

تاکنون تصاویر زیادی از سیاره مریخ منتشر شده اما تصویر ۷ که توسط مدارگرد مریخ هند موسوم به مانگالیان به نمایش درآمده، بسیار چشمگیر است. این پروژه تنها ۷۴ میلیون دلار هزینه در برداشته که در مقایسه،‌ مدارگرد ماون ناسا نزدیک به ۶۷۱ میلیون دلار هزینه داشته است.

جریان آب در مریخ

در سال ۲۰۱۵ محققان از وجود جریانات آب در سیاره سرخ خبر دادند و در تصویر ۸ می‌توان تونلها و جویبارهایی را که نشانگر جریان آب شور در مریخ هستند، مشاهده کرد.

هابل تولدت مبارک!

در ماه آوریل امسال تلسکوپ فضایی هابل بیست و پنجمین سال خود را در فضا جشن گرفت. برای بزرگداشت این رویداد، تصویر بسیار زیبای شماره ۹ از خوشه ستاره‌ای عظیم Westerlund 2 در داخل سحابی Gum 29 به نمایش گذاشته شد. این تصویر خانه برخی از درخشان‌ترین و داغ‌ترین ستارگان کهکشان راه‌شیری را نشان داده است.

سلام پلوتو

کاوشگر فضایی نیوهورایزنز پس از نزدیک به یک دهه سفر سرانجام امسال به سیاره کوتوله پلوتو رسید و تصاویر بسیار زیبایی از آن را به نمایش گذاشت. (تصویر ۱۰)

گذر سیاره ناهید

گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید یکی از رویدادهای نادر در منظومه شمسی است. آخرین بار این رویداد در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و امسال ناسا مقاله‌ای را به همراه جزئیاتی که توانسته بود از بررسی جو سیاره در برابر نور خورشید بدست بیاورد، منتشر کرد. چنین گذری تا سال ۲۱۱۷ تکرار نخواهد شد. (تصویر ۱۱)

بزرگترین تصویر از کهکشان راه شیری

ممکن است در نگاه اول بنظر نرسد اما تصویر ۱۲، بزرگترین نمونه ثبت شده از کهکشان راه شیری است که از حدود ۴۶ میلیارد پیکسل و ۱۹۴ گیگابایت تشکیل شده است. دپارتمان فیزیک نجومی دانشگاه روهر بوخوم توانسته حداقل ۵۰ هزار جسم جدید متغیر را تا به امروز شناسایی کند.

سحابی دست خدا

سحابی CG4 (دست خدا) بسیار سرد و تاریک بوده اما ستارگان جدید در مرکز آن در حال شکل‌گیری هستند. در این تصویر تلسکوپی بزرگ (۱۳)، سحابی کوچک با نور ستارگان اطرافش روشن شده است.

لبخند ستاره‌ای

گاهی خاصیت عدسی گرانشی باعث تقسیم شدن یک ابرنواختر به چهار تا شده و گاهی اوقات نور به گونه‌ای خم می‌شود که تصور وجود یک چهره خندان در میان ستارگان ایجاد می‌شود. (تصویر ۱۴)

تولد یک ستاره

در تصویر طیف‌سنج مادون قمر و آرایه دوربین سازمان فضایی اروپا یک جفت جت قوی از یک پیش‌ستاره و قرص برافزایشی آن به ناحیه HH 212 در صورت‌فلکی اوریون پرتاب شده است. این دوربین اکنون از رده خارج شده است. (تصویر ۱۵)

آسمان بیگانه

هیچ چیز مانند غروب خورشید نمی‌تواند مریخ را به یک سیاره بیگانه تبدیل کند که برخلاف زمین باعث آبی شدن آسمان می‌شود. این امر بخاطر جو نازک سیاره و وجود ذرات غبار در آن است که باعث می‌شود نور آبی زمانی که خورشید در نزدیکی افق قرار دارد از نفوذ موثرتری برخوردار شود. (تصویر ۱۶)

ستاره نوترونی

هاله رنگی اطراف این جسم در تصویر ۱۷ با چشم غیرمسلخ قابل مشاهده نیست. این هاله شامل بازتاب‌های نور از انفجارات پرتو ایکس است که از ستاره مرده منتشر می‌شود و ابرهای غباری را ایجاد می‌کند. تصویر ۱۷ با استفاده از داده‌های رادیویی و پرتوی ایکس ثبت شده است.

انتهای پیام