ناسا به دنبال بازیابی هواپیماهای X برای آزمایش فناوری‌های جدید هوایی

۰۳ اسفند
0

هواپیماهای X آمریکا بخشی از دوران اوج هوانوردی دوران پس از جنگ بودند که طی آن، خلبانان آزمایشی همچون چاک ییگر با هواپیمای X-1 مانع صوتی را شکست و فضانوردان با X-15 به فضا پرواز کردند. اکنون ناسا قصد بازیابی این هواپیماها را دارد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، برنامه افق‌های جدید هوانوردی ناسا به عنوان بخشی از طرح ۱۰ ساله پیشنهادی باراک اوباما، رئیس‌جمهور قصد دارد هواپیماهای X را برای به عنوان نمایش‌دهندگان فناوری‌های پروازی نوظهور سازگار با محیط زیست در قرن ۲۱ بازیابی کنند.

برنامه افق‌های جدید هوانوردی به عنوان بخشی از درخواست بودجه فدرال اوباما، ساخت فناوری‌هایی جدیدی را هدف قرار داده که هواپیما را زیست‌سازگارتر با بهره‌وری سوخت بالاتر و همچنین با هزینه‌های اجرایی پائین‌تر برای خطوط هوایی خواهد ساخت. کلید انجام این کار، بخش جدید هواپیماهای نمایش‌دهنده فناوری تجربی “X-plane” بوده که شبیه انواعی است که از دهه ۱۹۴۰ به بعد بسیاری از دستاوردهای هوانوردی آمریکا را رقم زدند.

اگر بودجه این برنامه تائید شود، نخستین پرواز این هواپیماها می‌تواند حدود سال ۲۰۲۰ انجام شود. این هواپیما دارای سرنشین بوده و مقیاس تولید آن‌ بطور معمول بسیار کوچکتر است. به گفته ناسا، هدف این هواپیماها، آزمایش فناوری‌هایی مانند کامپوزیت‌های سبک، موتورهای بی‌صداتر و پیشرفته، ارابه فرود و مکانیسم فلاپ بی‌صداتر، فلاپ‌های تغییر شکل‌دهنده بال و پوشش‌های مقاوم در برابر میکروب است. این فناوری‌ها می‌توانند طی یک دوره ۲۵ ساله تا ۲۲۵ میلیارد دلار برای صنعت هوایی صرفه‌جویی کند.

این هواپیماها به جز فناوری‌های فردی همچنین شامل طراحی‌های نوین مانند یک بال دارای مهار خرپا برای پروازهای زیر سرعت صوت، هواپیمایی با سوخت باتری با موتورهای الکتریکی کوچک و هواپیمایی با طراحی بال مختلط با موتورهای نصب شده در بالا هستند که می‌توانند با سرعت صوت به عنوان یک وسیله نقلیه تجاری پرواز کنند.

طراحی‌های دیگر مورد بررسی شامل یک بدنه گسترده، بالهای بسیار باریک و بلند و موتورهای نصب شده درون هواپیما به جای قرار گرفتن در بالای برجها هستند.

به گفته ناسا، هواپیماهای X شامل یک هواپیمای غیرنظامی فراصوت خواهند بود که به اندازه یک جت تجاری است و نه تنها سریعتر از صوت حرکت کرده، بلکه همچنین از سوخت‌های زیستی استفاده کرده و دارای طراحی بال و بدنه‌ای است که انفجارهای صوتی را تا حد نامحسوسی بر روی زمین کاهش می‌دهد.

علاوه بر آن، برنامه جدید ناسا شامل تلاشی جدید برای ارتقای جریان ترافیک هوایی چه در هوا و چه در زمین برای صرفه‌جویی در سوخت و همچنین کاهش صدای مرتبط با برخاست و فرود هواپیماها است.

درخواست بودجه فدرال برای سال مالی در روز اول اکتبر ۲۰۱۶ (۱۰ مهر ۱۳۹۵) آغاز شده و برنامه ۱۰ ساله ناسا نیز در صورت تائید این درخواست از سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code